Vanliga frågor

Köp, leverans, garanti/försäkring

Har ni öppet köp eller bytesrätt?

Köp via vår webbshop

Du har alltid öppet köp på alla varor i 14 dagar. Detta förutsätter att ev. förpackning är obruten samt att produkten inte är skadad. Observera att öppet köp eller bytesrätt inte gäller för produkter som är speciellt framtagna för just dig. Detta kan vara (men begränsas inte endast till) exempelvis unika vigselringar samt produkter som är graverade efter kundens önskemål.

Bytesrätt innebär att kunden kan byta varan mot en annan eller att få ett tillgodokvitto på samma belopp.

Om kunden vill använda sig av öppet köp eller bytesrätt måste giltigt kvitto uppvisas.

Köp i fysisk butik

Du har alltid öppet köp på alla varor i 8 dagar och bytesrätt i 30 dagar. Detta förutsätter att ev. förpackning är obruten samt att produkten inte är skadad. Observera att öppet köp eller bytesrätt inte gäller för produkter som är speciellt framtagna för just dig. Detta kan vara (men begränsas inte endast till) exempelvis unika vigselringar samt produkter som är graverade efter kundens önskemål.

Bytesrätt innebär att kunden kan byta varan mot en annan eller att få ett tillgodokvitto på samma belopp.

Om kunden vill använda sig av öppet köp eller bytesrätt måste giltigt kvitto uppvisas.

Undantag från ångerrätten

Produkter som är förseglade på grund av hygienskäl får endast returneras om förpackningen är obruten.
Varor som är speciellt framtagna för just dig (t.ex. specialbeställningar utifrån dina önskemål, vigselringar m.m.) går ej att returnera.

Varor som är graverade eller justerade på annat sätt (t.ex. storleksändringar m.m.) går ej att returnera.

 

Ingår det försäkring när jag handlar hos er?

Vid köp av klocka eller smycke för minst 700 kr ingår sex månaders kostnadsfri försäkring. Försäkringen omfattar stöld, skada och förlust.

Försäkringen ingår endast vid köp i fysisk butik, ej online.

Vad har ni för garanti på era varor?
Vi lämnar minst två års garanti på våra varor. Tidsperioden kan variera mellan olika
varumärken. Garantin omfattar fabrikationsfel, och gäller inte skador som
är orsakade av olyckshändelse eller slitage. Vid garantiärende skall
kvitto eller annat bevis kunna uppvisas.
Vad har ni för fraktalternativ?

Alla ordrar skickas som REK via PostNord och du som kund får ett sms när du kan hämta ut ditt paket hos ditt valda PostNord-ombud.

Du kan även välja att hämta ut ordern i någon av våra butiker, utan kostnad. Du får ett sms när ordern är färdig för upphämtning.

Vad kostar frakten?

Vid köp över 500 kr är frakten kostnadsfri. Vid köp under 500 kr kostar frakten 80 kr.

Leverar ni andra länder än Sverige?

För tillfället levererar vi endast inom Sverige.

Hur lång leveranstid har ni?
Om varan finns i lager skickar vi alltid paketet senast nästkommande vardag. När din order har skickats tar det generellt ca 3 arbetsdagar innan du får paketet (förutsatt att PostNord inte har några leveransproblem).
Finns inte varan i lager måste vi beställa den från leverantören innan vi kan skicka din order. Leveranstiden varierar beroende på produkt/varumärke. Kontakta oss om du har frågor kring leveranstiden av just din produkt.
Har alla butiker samma varumärken?
Varumärkena skiljer sig åt en del i våra fyra butiker. Vid behov skickar vi produkter mellan butikerna, så du är inte begränsad till endast vad som finns i din närmaste butik.
Hur betalar jag?
Som kund kan du betala med kort, pappersfaktura eller avbetalning via Klarna.
Hur gör jag för att returnera eller byta en vara?

Om du vill returnera eller byta en vara fyller du i retursedeln som du fick med i ditt paket. Anteckna vad du önskar returnera samt antal. Vill du göra ett byte anger du även vad du önskar byta till samt ev. storlek.

Vi skickar inte med några färdiga returetiketter att fästa på paketet. Du som kund väljer hur du vill skicka paketet (tex. som ett REK) och står själv för fraktavgiften.

När vi har mottagit din retur gör vi en återbetalning via Klarna.

Skicka din retur till:

AB Fritz Olsson
Box 802
971 25 Luleå
Hur använder jag mitt presentkort?

Vi har två olika presentkort. Ett som endast gäller vid köp i våra fysiska butiker och ett som endast gäller vid köp online.

Presentkort – fysisk butik
I vår webbshop kan du välja att köpa ett presentkort som endast gäller för köp i någon av våra fyra fysiska butiker. Du får då ett presentkort hemskickat till dig. Giltighetstiden är tre år.

Presentkort – online
I vår webbshop kan du välja att köpa ett presentkort som endast gäller för köp i  vår webbshop. Du får då ett mail med all information som du behöver för att sedan kunna nyttja presentkortet vid ditt nästa köp online.

Tjänster

Kan jag lämna in mina smycken för reparation eller underhåll?
Vi har egna guldsmeder som tar hand om dina smycken för reparation eller
underhåll. Du kan bland annat storleksändra ringar, laga smycken samt

lämna in smycken för upputsning. Vi gör även pärlomträdningar.

Prisuppgifter kan tyvärr vi inte ge på förhand eller via mail/telefon då vi behöver få titta på ditt smycke/klocka innan vi kan ge ett utlåtande.

Kan jag lämna min klocka för reparation eller underhåll?
Vi har lång erfarenhet av reparationer och tar hand om
din klocka på bästa sätt. Eftersom Fritz Olsson är certifierad och
auktoriserad verkstad för bland annat Omega och Longines tar vi också
mot klockor av hög kvalitet. Vi tar även emot fickur, väggur och

bordsur.

Prisuppgifter kan vi tyvärr inte ge på förhand eller via mail/telefon då vi behöver få titta på ditt smycke/klocka innan vi kan ge ett utlåtande.

Kan jag värdera mina smycken/klockor hos er?

Med 119 år i branschen och kunniga värderare kan ni tryggt lämna in era smycken, klockor och matsilver till oss för skriftlig värdering. Vi hjälper gärna till vid bouppteckningar, dödsbon, försäkringsärenden m.m.

Vid behov skickas ädelstenar för grundlig analys till Gemmologia.

Värderingskostnaden varierar beroende på typ av smycken/klockor samt hur länge det tar att utföra värderingen.

Startavgift: 350 kr
Pris/timme: 600 kr

Exakta prisuppgifter kan vi tyvärr inte ge på förhand eller via mail/telefon då vi behöver få titta på dina smycken/klockor innan vi kan ge ett utlåtande.

Måste man boka tid för öronhåltagning?
Alla våra håltagare är utbildade och diplomerade av Blomdahl Medical. Vi har ingen tidsbokning, endast drop-in. Om du är under 18 år krävs målsmans tillstånd. Vi gör inte hål i öronen på barn under sex år.
Lite nervositet är vanligt inför en håltagning. Vi erbjuder därför möjligheten att få hålen gjorda i båda öronen samtidigt.
Vad kostar det att göra hål i öronen?

Proceduren går snabbt och smidigt och vi arbetar endast med sterilt förpackade läkörhängen i medicinsk titan och plast – allt för att minimera risken för allergi och infektion.

1 hål inkl. rengöringsservetter: 309 kr
2 hål inkl. rengöringsservetter: 459 kr

Kan ni gravera?

Vi har egna gravörer som kan gravera det mesta. Du är välkommen in till någon av våra butiker så hjälper vi dig gärna vidare. Prisuppgifter kan vi inte ge på förhand eller via mail/telefon då vi behöver få titta på ditt smycke/klocka innan vi kan ge ett utlåtande.

Kan jag sälja mitt guld till er?

Vi köper gärna in ditt gamla guld. Du är välkommen in till någon av våra butiker så utför vi en kostnadsfri värdering där vi väger och beräknar pris på ditt guld.

Du väljer sedan om du vill få pengarna insatta på ditt bankkonto eller på ett presentkort hos oss. Detta presentkort ger ett högre grampris och gäller vid köp av nya varor, ej reparationer.

Pris vid försäljning av guld:
18K  = 430 kr/gr (pengarna sätts in på ditt bankkonto)
18K = 516 kr/gr (pengarna sätts in på ett presentkort som är giltigt i tre år)

Vi köper in 14K-23K guld samt rensat tandguld. Vill du sälja silver måste det väga minst 100gr.

Vi köper inte in pärlor eller stenar samt begagnade smycken/klockor för vidareförsäljning.